Pizza

 
 Jag vill gärna dela med mig av ett enkelt recept som kan varieras till oändlighet. Så länge man använder sig av färska örter, grönsaker och en eller flera goda ostar kan det inte gå galet!
 
Hemligheten bakom en god pizza börjar i tomatsåsen. Det är viktigt att lägga ner lika mycket kärlek i den som en italiensk husmor, då smakerna verkligen kommer till sitt rätta i en hemlagad sås. Jag använder den inte bara till pizza utan även som grund till Bolognese och andra rätter.
 
Tomat, gul lök, vitlök och färsk basilika, det är inte svårare än så. Grovhacka och mixa till en slät sås. Därefter ska den koka en bra stund och här tillsätter jag salt, peppar samt socker.
 
 
 
 
Pizzadegen gör jag idag på bakpulver vilket betyder att den inte behöver jäsa. Blanda ca 5 dl mjöl med 1,5 tsk bakpulver och lite salt. Rör ihop med ca 70 g smör och tillsätt därefter ca 2 dl mjölk. Jag jobbar sällan med recept så måtten är inte helt exakta, men i matberedare är det enkelt att få till rätt konsistens.
 
 
Kavla ut degen till önskad tjocklek, personligen föredrar jag en tunn botten. Bred ut rikligt med tomatsås och lägg därefter på önskade ingredienser. Idag använder jag skinka, champinjoner och oliver. Välj ost efter smak och glöm inte oregano. Grädda i ca 15-20 min i 220 grader.
 
   
 
 
 
 Till sist, strö över färsk basilika och servera med en kall ljus italiensk öl!
 
Buon appetito!

Kommentera här: