Helsingfors

 
Det finska språket känns tryggt. Jag förstår inte så mycket av vad som sägs och det har jag heller aldrig gjort, vilket ibland känns konstig då jag sedan liten alltid hört mormor och morfar prata fiska med varandra, men det är ändå en del av mig och jag kan identifiera mig med Finland och den finska kulturen. Jag bestämmer mig därför att göra en resa till landet hälften utav mig kommer ifrån men som jag aldrig riktigt lärt känna.
 
Det finns bara ett sätt för mig att resa till Finland på och det är med båt. Det känns lite som en tidsmaskin att efter så många år på nytt stiga ombord på denna rödvita farkost som sakta men säkert via Ålandshav och vidare ut på Östersjön tar mig till den finska huvudstaden. Jag går hårt ut och börjar med bastubad. Då inser jag till min förtjusning att jag nog är mer finsk än jag trodde eftersom jag är den enda som sitter kvar efter att gubben i hörnet kastat ett par skopor vatten för mycket över stenarna. Folk flyr denna djävulens boning men jag sitter kvar, röd som en kokt hummer och stolt över att ha bastat ut svenskarna, för här får bara riktiga finnar sitta.
 
Morgonen därpå ser folk i allmänhet ut som kokta hummar och det har kanske något att göra med nattens intag av Koskenkorva. Kokt eller ej, Helsingfors välkomnar i alla fall med solsken och jag spatserar upp mot centrum. Inte är jag speciellt religös men jag tycker kyrkor kan vara vackra och domkyrkan är inget undantag. Den är faktiskt mycket ståtlig där den står intill Senatstorget.
 
 
Det gläder mig att Helsingfors har bevarat marknadskulturen eftersom det är är något som jag brinner starkt för. Överallt på torgen säljs frukt och grönt, svamp, fisk och blommor, men det är framför allt saluhallarna jag fastnar för. För en saluhall är något levande, en plats där smaker och människor möts, och det är trevligt att handla här. Personlig service från yrkesfolk som är stolta över sina produkter. Folk vill prata och gärna berätta. Så här ska det tillagas, min farmor brukade alltid osv...
 
 
 
 
 
Jag blir hungrig av all mat på marknaden och bestämmer mig för att äta lunch på Sundmans Krog som ligger intill saluhallen nere vid hamnen. Restaurangen finns omnämnd i Guide Michelin och för en fantastisk trerätters lunch med nordiska smaker, ett kallt glas Pinot Grigio och kaffe ger jag €45. En riktigt trevlig restaurangupplevelse med mycket bra service, och framförallt underbar mat. På Sundmans krånglar man inte till det och det gillar jag. Man blir glad av att äta här och det var längesedan jag blev så positivt överraskad av en lunchmeny:
 
Tre olika sillar, laxmousse, paté, ägg samt gravad lax
och färskpotatis
 
Rökt lax med stuvade kantareller och blomkålskräm
 
Vaniljglass med färska bär och crumble
 
Mätt och belåten vandrar jag vidare och försöker ta in så mycket av Finland jag bara kan till fots denna eftermiddag. Man hinner så mycket på bara ett par timmar. Helsingfors är vackert. En blandning av gammalt och nytt. Fint och fult. Det är högsommar och staden är full av liv. Själv går jag mest omkring i en bubbla och känner mig finsk... 
 
Streetart
 
Kärleksbron
 
 Fula hus, vacker utsikt
 
 Vackra båtar
 
Ett sista farväl av staden från tidsmaskinens akterdäck. Sendan bjuder hon på en magisk afton till sjöss!